Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Waarom heeft die ene leerling altijd extra uitleg nodig? Waarom zijn er in de klas altijd een paar kinderen rommeliger dan de rest? Hoe kun je zulke leerlingen nog meer helpen, terwijl je nu al je handen vol hebt? Dit soort leerlingen hebben vaak een probleem in de executieve functies: een groep hersenprocessen die verantwoordelijk zijn voor het beheren van de informatie en de taken, die nodig zijn om op school te slagen. Leerlingen met zwakke executieve functies begrijpen vaak heel goed het ‘wat', maar worstelen met het ‘hoe'. Frustrerend voor de leerkracht, de ouders en henzelf. Dit boek helpt om de executieve functies op school te verbeteren. Niet door meer te doen, maar door slimmer te werken. Na een duidelijke basis met uitleg over de executieve functies, worden praktische en direct toepasbare hulpmiddelen en strategieën besproken. Van de inrichting van een ‘EF-slim' klaslokaal, tot individuele steun en zelfs schoolbrede veranderingen.
leerproblemen --- leerlingenbegeleiding --- leermoeilijkheden --- Educational sciences --- Orthopedagogics --- leerstoornissen --- Executieve functies --- Basisonderwijs --- executieve functies --- Leerproblemen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Didactische werkvormen --- 37.02 --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Leerprobleem --- Didactische werkvorm --- Executieve functie --- 701 Didactiek
Choose an application
?Algemene didactiek? is hét basisboek voor elk beginnend (praktijk)leraar, docent en vormingswerker. Aan de hand van een actueel didactisch referentiekader bespreken de auteurs uitgebreid de verschillende didactische componenten bij het ontwerpen en het analyseren van lessen(reeksen). Ze combineren de didactische theorie met praktische bruikbaarheid voor elke lespraktijk. De wetenschappelijke onderbouwing en kritische blik zijn verrijkend, waardoor het ook voor ervaren lesgevers een uitstekend naslagwerk vormt.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789463797221/Algemene-didactiek
454 --- lerarenopleidingen --- didactiek --- Research on teaching --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- didactische processen --- didactische werkvormen --- onderwijsonderzoek --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- Didactiek --- Didactisch principe --- Didactische werkvorm --- Lesvoorbereiding --- Evaluatie --- Lesgeven --- Lerarenopleiding --- lesvoorbereiding
Choose an application
Zowel vanuit de overheid als vanuit onderwijsinstellingen wordt voortdurend nagedacht over manieren om het onderwijs bij te sturen en beter te maken. Die veranderingen richten zich op elk segment van dat onderwijs: vakdidactiek, algemene didactiek, pedagogische bekwaamheden, de organisatie van vakken en schoolinrichting, de verhouding tussen de leerkracht en de leerling enz. Een blik op de praktijk leert echter dat niet alle veranderingen zo vlot verlopen. Zeker op het vlak van de didactiek blijkt men steeds weer terug te grijpen naar oude formules en traditionele opvattingen, waardoor nieuwe methodes maar moeilijk ingang vinden. Vanuit een jarenlange ervaring in het onderwijs onderzoekt de auteur de manier waarop onderwijsvernieuwing doorsijpelt tot bij de docent en hoe die daarmee kan omspringen. Hij pleit voor een leshouding die het midden houdt tussen bepaalde traditionele lespraktijken en de dynamische implementering van nieuwe methodes. Ook geeft hij aan dat veranderingen in het onderwijs niet noodzakelijk van buiten- of hogeraf opgelegd moeten worden en dat er via een goede interne dynamiek, zelfonderzoek, persoonlijke en professionele ontwikkeling veel bereikt kan worden.
Teacher education. Teacher's profession --- beroepsopleiding --- HO (hoger onderwijs) --- leraren --- Didactics of higher education --- lesgeven --- Education --- Aims and objectives --- Handbooks, manuals, etc. --- Development --- Onderwijsvernieuwing --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Methodiek --- Leraren --- Professionalisering --- Onderwijs --- Hoger onderwijs --- 120495.jpg --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- Didactische werkvorm --- Leraar --- Directie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
De rijke schakering aan lesideeën die negentien jaargangen bij-de-hand hebben opgeleverd, vormt het uitgangspunt van deze uitgave. De samenstellers, het textielquintet, hebben de beste artikelen opnieuw geordend rondom een thema of onderwerp zoals natuur, mode/kleding, vervreemden, taal en teken ... Als deze thema's en onderwerpen zijn voorzien van een inleiding, waarin didactische aspecten, kunstgeschiedenis/kunstbeschouwing en relevante technische informatie wordt gegeven. Alle vormen van onderwijs, waarin het vak textiel gedoceerd wordt, van de basisschool tot de lerarenopleiding, krijgen aandacht. Centraal staat de gedachte, dat iedere les, elk idee, op elk niveau kan worden uitgewerkt. Zo kan een les, gegeven op de basisschool, met eenvoudige ingrepen zeer geschikt gemaakt worden voor een lessencyclus op een lerarenopleiding, en omgekeerd. Voor de niet-lesgevende kunnen deze textiellessen een inspiratiebron voor eigen vrij werk zijn, omdat ze een boeiend beeld geven van wat er de afgelopen jaren in het onderwijs met textiel is gedaan.
Textiele werkvormen --- Onderwijs --- Leermiddelen --- Irma de Jong, Truus Langereis, Stella Ruhe [et al.] --- kunst --- textiel --- lerarenopleiding --- pedagogie --- didactiek --- vakdidactiek --- 373.67 --- handwerken --- textiele werkvormen --- handvaardigheid --- basisonderwijs --- lerarenopleidingen --- 477.3 --- 456.73 --- 082846.jpg --- Textiele werkvormen ; didactiek --- didactiek basisonderwijs - handvaardigheid, handwerken --- didactiek algemeen - beeldende expressie, handvaardigheid, tekenen en textiel --- Textiele werkvorm --- Leermiddel --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Met '75 tools for creative thinking' maakt u kennis met 75 direct toepasbare technieken om problemen op te lossen, ideeën te genereren of out-of-the-box te denken.De 75 creativiteitstechnieken zijn verdeeld over de 5 stappen die u doorloopt bij het oplossen van een probleem. De informatie op de kaart is kort, praktisch en direct toepasbaar: wat is de techniek, wanneer zet u hem in, hoe doet u het en met welk resultaat? Daarnaast geeft een praktisch boekje verdere uitleg over hoe u de kaartenset het meest effectief kunt gebruiken. Het spel kan worden gebruikt in teams op het werk, tijdens een cursus of workshop en gewoon voor u zelf.
Spellen --- Creatief denken --- Creativiteit --- Innovatie --- Innoveren --- Brainstormen --- Brainstorming --- Brainstorm --- Games --- Teambuilding --- Probleemoplossend denken --- Werkvormen --- 622.1 --- 415.4 --- ontwerpmethodiek --- ontwerpproces --- Binnenhuisspelen --- creativiteit --- innovatie --- brainstormen --- probleemoplossing --- kinder- en gezelschapsspelen --- algemene psychologie, hogere geestelijke functies (oa. leren, kennen, denken, begaafdheid, fantasie, geheugen, leerpsychologie) --- Denken --- Werkvorm --- Musiceren --- Gezelschapsspellen. --- Kaartspellen. --- Brainstormen. --- Creativiteit.
Choose an application
INHOUD:- 1 handleiding- 35 fiches- 13 kopieerbladen
Muzische vorming --- Evaluatie --- Didactiek --- Zelfevaluatie --- Leerlingbegeleiding --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Evalueren --- Werkvormen --- Evaluatietechnieken --- Didactics of the arts --- muzische vorming --- evaluatie (onderwijs) --- 611 --- Naslagwerken muziekpedagogiek en didactiek - algemeen onderzoek --- Didactic evaluation --- evaluation --- lager onderwijs (doelgroep) --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- Werkvorm --- Evaluatietechniek --- Muzische vorming ; basisonderwijs ; didactiek --- Muzische vorming ; kleuteronderwijs ; didactiek
Choose an application
Door de juiste didactische werkvorm te kiezen, kunnen docenten met maximaal effect onderwijs geven. Het didactische werkvormenboek biedt de (toekomstige) docent een praktisch overzicht van bijna 250 didactisch onderbouwde werkvormen. Ook legt het de link naar de theorie en helpt het docenten om voor iedere onderwijsvraag de juiste werkvorm te kiezen. Een handig alfabetisch overzicht vat de belangrijkste eigenschappen van de besproken werkvormen samen.In deze twaalfde herziene editie van Het didactische werkvormenboek besteden de auteurs meer aandacht aan het gebruik van (interactieve) media als werkvorm of als hulpmiddel bij werkvormen. Ook is het hoofdstuk over activerende didactiek uitgebreid. De toenemende verantwoordelijkheid van leerlingen voor hun eigen leerproces, heeft namelijk ook gevolgen voor de keuze van de juiste werkvormen door de docent.Er zijn nieuwe werkvormen bijgekomen en een aantal werkvormen is geactualiseerd.Het didactische werkvormenboek biedt (toekomstige) docenten een schat aan mogelijkheden om effectief en attractief les te kunnen geven aan hun leerlingen. Een boek vanuit de praktijk voor de praktijk!AuteursPiet Hoogeveen studeerde na de opleiding tot docent basisonderwijs onderwijskunde aan de universiteit van Groningen. Hij was van 1977 tot 2015 als docent onderwijskunde verbonden aan de lerarenopleiding van Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) te Nijmegen.Jos Winkels studeerde na de opleiding tot docent basisonderwijs Onderwijskunde aan de Radbouduniversiteit Nijmegen. Hij was werkzaam in het basis-, voortgezet en beroepsonderwijs. Vervolgens werkte hij als docent onderwijskunde aan de hogescholen in Nijmegen en Tilburg. Daarna was hij senior wetenschappelijk medewerker beroepsonderwijs en bedrijven bij Cito in Arnhem. Thans houdt hij zich vooral bezig met ontwikkelingen op het gebied van werkvormen.(Bron: http://vangorcum.nl/)
Didactic strategies --- differentiële opvoeding --- didactische werkvormen --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Leerprocessen --- Instructie --- 37.02 --- activerende werkvormen --- didactiek --- PXL-Education 2019 --- PXL-Ebooks 2020 --- Nederlands taal --- Nederlandse taal --- Werkvormen. --- Didactiek. --- 454 --- kunsteducatie --- didactisch proces --- didactische principes --- onderwijs --- leerprocessen --- Didactiek (algemeen) --- werkvormen en leeractiviteiten --- Didactische werkvorm --- Didactics
Choose an application
"Creativiteitsontwikkeling is dé uitdaging voor het onderwijs van deze tijd. Dit onderwijs is erop gericht kinderen vaardigheden mee te geven waarmee ze kunnen inspelen op veranderende omstandigheden. Het stelt ze in staat nieuwe oplossingen te onderzoeken en te visualiseren. Laat maar zien biedt met ‘het cirkelmodel’ en de procesgerichte didactiek zowel een theoretische basis als een concrete uitwerking voor beeldend onderwijs en creativiteitsontwikkeling."-- Publisher's description
Didactics --- Didactics of the arts --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- muzische vorming --- kunstopvoeding --- Beeldeducatie --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Didactiek --- Creativiteit --- Didactische werkvorm --- Manuele expressie basisonderwijs. --- Manuele expressie ; basisonderwijs ; didactiek --- Plastische opvoeding --- 471.45 --- Muzische vorming --- 454 --- didactiek --- 477.6 --- didactisch proces --- didactische werkvormen --- didactische principes --- kunsteducatie --- creativiteit --- creativiteitsontwikkeling --- kunstonderwijs --- lesplan --- leerproces --- kinderen --- Muzische vorming en Beeldende opvoeding --- Beeldende opvoeding --- Didactiek (algemeen) --- Tekenen / Beeldopvoeding
Choose an application
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- begeleidingsmethodieken --- groepswerk --- Pupil counseling. Pupil guidance --- klasgroepen --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- begeleidend onderwijs --- zorgverbreding --- onderwijs --- begeleiding --- werkvormen --- legpuzzelmethode --- groepsproject --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Coöperatief leren --- Groepering van leerlingen --- Leerlingbegeleiding --- Leren --- Onderwijs --- Onderwijsstijlen --- Opvoeding --- Schoolorganisatie --- Studiemethoden --- Teamwerk --- Actieve methode --- Leerlingenbegeleiding ; didactiek --- Probleemgedrag ; leerlingen --- Zelfontdekkend leren --- zelfstudie --- 454.2 --- Onderwijs : groepsgrootte --- leerlingenbegeleiding --- 691 --- Didactische principes --- (zie ook: Leren leren) --- Pedagogie en didactiek --- Onderwijskunde --- Didactische werkvormen --- Schoolmanagement --- Didactische werkvorm
Choose an application
Dit is een bouwpakket voor de lessen woord/drama voor kinderen in het deeltijds kunstonderwijs dat ook geschikt is voor muzische vorming in de lagere school. Het lespakket is bestemd voor leerlingen van 6 tot 12 jaar.Woord- en dramalessen voor kinderen bevat een groot aanbod aan kant-en-klare oefeningen voor de lessen woord, aangevuld met tal van pedagogische tips. De oefeningen zijn allemaal uitgeprobeerd in woordlessen en hebben verschillende moeilijkheidsgraden.
dramatische expressie --- stemspelletjes --- taalspelletjes --- voordrachtskunst --- muzische vorming --- Didactics of the arts --- spreken --- Didactics of primary education --- articulatie --- drama --- expressie --- spreekoefeningen --- uitspraak --- 477.2 --- Dramatische expressie(Dramatische vorming) --- Muzische vorming --- Stemgebruik --- Uitspraak --- Articulatie --- Dramatische expressie --- Expressie --- Muzisch taalgebruik --- Spreken --- stemgebruik --- Dramatische expressie ; basisonderwijs ; didactiek --- Dramatische werkvormen --- Dramaspelen --- Drama --- Basisonderwijs --- didactiek --- bewegingsexpressie --- didactiek basisonderwijs - dramatische expressie, spel en beweging, verbale expressie --- Schoolbooks - Didactic material --- Lager onderwijs --- Deeltijds kunstonderwijs --- Woordleer --- Dramatische vorming --- Dramatherapie --- 780 --- Drama-educatie --- Lexicologie --- Dramatische werkvorm
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|